MONDÚVER PER XERESA. DIUMENGE 3 de febrer de 2019

Eixida: 7.00 h des dels antics jutjats (depenent del nombre de participants anirem en autobús o cotxes particulars)

COMENTARI

La Serra del Mondúver és un gran massís cretàcic, amb multitud de formes càrstiques, com poljés (La Drova, Barx), coves (Parpalló), dolines, avencs,…, habitat ja en èpoques prehistòriques, sent la Cova del Parpalló un dels més importants jaciments paleolítics d’Espanya.

La seua màxima altura, el Mondúver, de 843 metres, és una muntanya espectacular que domina des de la seua altura la costa del sud del Golf de València, oferint algunes de les millors vistes sobre ell. Encara que el seu cim està ocupat per un centre de comunicacions, amb multitud d’antenes, el seu ascens, amb diferents vies, és una de les millors experiències muntanyenques a València.

LA RUTA

Per a arribar al punt d’inici del camí cal arribar a Xeresa, agafar el camí asfaltat que a l’oest de la població es dirigeix pel Barranc de Xeresa cap a la Font del Molí, i seguir al voltant d’un quilòmetre més endavant, ja pel Barranc de Calafat que recorre una pista no asfaltada seguint l’assegador de Penya Negra, fins a trobar una àrea d’aparcament just al costat del lloc on s’inicia la sendera d’ascens (PR-CV-153), que ix a la dreta, en pujada, per a anar a buscar el Barranc dels Emboscats, en direcció a la Font del Mondúver.

Després de deixar el cotxe aparcat en l’àrea assenyalada, iniciem la marxa pel PR-CV 153 guanyant altura amb bastant rapidesa, en direcció a la Font del Mondúver, passant per les restes de diversos corrals (Senent, Milhores,..) per a anar a buscar el Picaio i, des d’ací, la cresta del Mondúver, per la qual segueix la sendera triada fins a arribar a l’última part de la pujada, en la zona de les cordes, que té el major desnivell i està dotada de múltiples cordes per a facilitar la pujada (són una bona ajuda, però no imprescindibles, la pujada no sembla en absolut perillosa). Quan s’arriba al cim de la cresta queda encara una xicoteta pujada fins al cim del Mondúver, fàcil i relativament curta, encara que si fa vent és la zona més exposada. La sendera està en bones condicions en tot el trajecte, fins i tot en les zones de major pendent.

Després de parar una estona en el cim per a menjar i beure alguna cosa, es detindre’m per la contemplació de les vistes cap a l’interior (amb la Drova i la Marxuquera Alta, l’entrada de la Cova de Parpallo i de la Cova Redona en la paret rocosa situada sota els peus) i el litoral marítim.

Iniciarem el descens per la pista formigonada d’accés al centre de comunicacions, per a desviar-se poc després, seguint la Senda Antiga, és una divertida sendera amb múltiples llaçades i bona pendent, que permet saltar-se una mica més d’un km de la pista asfaltada que s’acosta a la base del Molló dels “Quatre Termes” abans de canviar de vessant i baixar cap a la Drova, per la qual es surt de nou per a agafar poc més endavant una nova sendera a la dreta que porta cap al corral de l’Obreret. Ací es pot triar modificar la ruta de tornada, passant pel corral de Foquio, i fins i tot tornant cap a Xeresa, però seguirem el camí habitual cap al Picayo, i després de passar-lo tornar a agafar la pista que per la Font del Mondúver ens portarà, seguint la mateixa ruta de pujada en aquesta part, cap a la zona d’aparcament.

CARACTERÍSTIQUES

Altura màxima: 843 m

Distància amb cotxe: 74km- 1h i 4 minuts

TORNEM A DINAR

Cal estar federat o tenir algun tipus de segur